Kenen joukoissa seisot, Elmo?

Olen paljon miettinyt ihmisen tarvetta kuulua johonkin ryhmään. Ryhmiä muodostetaan erilaisilla perusteilla: on työporukoita, harrastusporukoita, ystäväporukoita, perhettä ja sukua –tai vaikka urheilujoukkuetta kannattavia faneja. Ilmeisesti ihmisellä on perustarve kuulua joukkoon. Vaikkei siltä aina tunnu niin olemme kai kuitenkin sosiaalisia otuksia, joilla on halu kommunikoida toisten kanssa; antaa ja saada palautetta ja kehuja toisilta.

Ryhmän tärkeysaste taas kaiketi perustuu siihen kuinka keskeistä osaa se näyttelee elämässä. Ilmiselvästi tärkeimpiä ryhmiä useimmille ovat perhe ja työ. Näiden kanssahan sitä puuhastellaan suurin osa päivistä. Mielenkiintoista sen sijaan on se, kuinka kestäviä ja vahvoja ryhmiä muodostavat erilaiset harrastus- ja ystäväporukat. Ehkä silti niidenkin kohdalla ryhmän voimaan vaikuttaa se mitä ryhmä antaa ihmiselle. Jos ystäväporukassa saa purkaa omia elämänmurheitaan ja haasteitaan ja toisaalta saa paljon positiivista palautetta ja kannustusta, on tällainen ryhmä tietysti vahvassa asemassa. Sen sijaan jos esimerkiksi joku harrastusporukka vaatii ihmiseltä enemmän kuin antaa, on se melko helppo heittää yli laidan. Joihinkin ryhmiin ja yhdistyksiin voi jäädä kannatusjäseneksi, joistakin irtautuu kokonaan.

Lapset ovat tässäkin asiassa paljon suorempia. Jokainen on kuullut, kuinka lapsi sanoo toiselle: ”Mä en leiki sun kanssa.” Aikuisena asia ei ole näin yksinkertainen. Aikuisia ihmisiä sitovat erilaiset käyttäytymissäännöt ja tapakoodit. Toisaalta kun katsoo miten ihmiset kohtelevat toisiaan varsinkin internet-areenoilla, saattaa tulla mieleen, että jos käytös on hiekkalaatikkotasoa joka tapauksessa niin miksei voisi sanoa sitten ihan rehellisesti, sen kummempia selittelemättä, että ”Mä en leiki enää teidän kanssa.”? Eikä siitä sitten sen enempää.

Minä kuulun elämässäni moniin ryhmiin. Suurimman osan olen itse saanut valita. Joihinkin porukoihin ja ryhmiin olen kuulunut vain vähän aikaa ja sitten luopunut syystä tai toisesta, joistakin ryhmistä on voinut tulla elinikäisiä. Ihmisellä on oikeus tarkastaa mielipiteitään.

Hyvin usein sitä paitsi voi olla kuulumatta yhtään mihinkään ryhmään. Selkäranka suoraksi vaan ja siinähän seisoo yksilö ihan komeasti.

Koiraharrastussaralla kuulun Kennellittoon ja Länsigöötanmaanpystykorvat –yhdistykseen. Sen lisäksi olen vain omassa leirissäni, johon saavat tulla poikkeamaan ne ihmiset, jotka osaavat käyttäytyä asiallisesti ja kohtelevat minua ystävällisesti. Mitään ryhmää ympärilleni en aio muodostaa …tai no jos en ryhmää niin lauman kumminkin, mutta siihen laumaan kuuluvat vain minä, Nitro, Elmo ja Herra X .